به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجتالاسلام حسن روحاني رئيسجمهور امروز در مراسم تقدير و تجليل از اساتيد نمونه و برتر کشور که در سالن شهيد بهشتي نهاد رياستجمهوري برگزار شد، به درک، اخلاق و ايمان استاد اشاره کرد و گفت: استاد يعني آمادگي براي حل معضلات و مشکلات فکري، ديني، اخلاقي، سياسي و اجتماعي جامعه و حلالمسائل بودن و حلالمشکلات بودن.
وي با بيان اينکه اصلا مهم نيست استاد کجاست، کدام کلاس، کدام دانشگاه، کدام شهرستان و در کدام گريد علمي است، افزود: مهم اين است که مشکل امروز کشور و مشکل امروز جامعه کجاست. آستين را بزند بالا و در آن رشتهاي که تخصص دارد و دانش اوست به گونهاي شاگرد پرورش دهد و تربيت کند و به گونهاي افکار نسل جوان فرهيخته را هدايت کند که مشکلات را حداقل کم کند.
رئيسجمهور ادامه داد: البته اين جمله من مفهوم ندارد به اين معنا که ممکن است دانشگاهي يا استادي مشکلات را اضافه کند، اما مهم اين است که امروز جامعه و کشور ما به چه دانشي و چه رشتهاي و به چه راهحلي نياز دارد؟ به بيان ديگر علم را کاربردي کنيم. به بيان ديگر دانشگاه ما انباشت اطلاعات براي دانشجويان آن هم براي شب امتحان، براي نمره و روزي مدرکي را دريافت کند، نباشد.
وي افزود: از اينرو براي اينکه دانشگاه ما مدرکگرا نباشد و براي اينکه مراکز دانشگاهي ما تنها آموزشي نباشند و پژوهشي هم باشند و براي اينکه دانشگاه بتواند مطالبات اجتماعي و کشوري را پاسخ گويد و براي اينکه دانشگاه بتواند به عنوان بهترين و قويترين يار دولت باشد تغييرات و تحولات فراواني را دانشگاه نياز دارد.
روحاني، اظهار داشت: همه ما ميدانيم از ديد قرآن بالاترين افتخار انسان و معياري که او بر فرشته ترجيح دارد و فرشته نميتواند جايگزين او باشد و به بيان ديگر بعد از وجود هزاران هزار سال فرشته در جهان خلقت جهان نياز داشت به خلقتي نو و برتر به نام انسان. آن خلقت برتر که در مقايسه با فرشتگان برتر بود تنها قدرت تعلم و سپس تعليم بود.
وي به امتياز انسان اشاره کرد و اظهار داشت: امتياز انسان آن است که ميآموزد آن هم از طريق علامت. اسم همان علامت است و لازم نيست معنا در حضور ذهني عرضه داشته شود.
رئيسجمهور با بيان اينکه دنياي بزرگي به نام آموختن و آموزش دادن در اختيار ماست، گفت: دنياي علم و آموزش دنياي بيکران است. هر آنچه بياموزيم ناچيزي در اختيار انسان است و در همين ناچيز بايد برگزينيم که هيچ صفتي براي انسان شايد برتر از صفت انتخاب و گزينش و برگزيدن نباشد و امروز ما بايد هم رشته علمي را گزينش کنيم.
روحاني خاطرنشان کرد: آقاي وزير اشاره کردند از لحاظ استاد و هيئت علمي آنچه نياز داريم طبق استاندارد مقايسه استاد و دانشجو 70 درصد است. همه ما به عنوان مسئولان کشور موظف و مکلف هستيم اين نقصها را جبران کنيم، اما ميپرسم اين دانشجويي که از دانشگاه فارغالتحصيل ميشود جذب کجا ميشود؟ چه کساني در انتظار هستند تا اين دانشجو زودتر دوران تحصيلياش تمام شود و جذب کار براي آن کارآفرين شود؟
رئيسجمهور با بيان اينکه وظيفه ما اين است که دانشگاه را به مقام و منزلتي برسانيم که در پايان سال تحصيلي و يا ترم تحصيلي دلهاي فراواني خوشحال شوند، گفت: نبايد پايان ترم تحصيلي دانشجويان تبديل به اندوه براي آنان شود که دغدغه پيدا کردن شغل را در ذهن خود پرورش دهند که اين پايان غمانگيز مسير علم و دانش در کشورمان است و زمان آن است که چارهاي بينديشيم.
وي افزود: ما امروز به هزاران و صدها متخصص نياز داريم تا معضلات کشور را حل کنند. بنده به همه اساتيد دانشگاهيان احترام ميکنم، لااقل در حد خودم هم حوزه را ميشناسم و هم دانشگاه را. بيش از 10 سال در حوزه تحصيل کردهام و کمي کمتر از 10 سال را در دانشگاه بنابراين در حد دانشجو و طلبه هم حوزه را ميچرخانم و هم دانشگاه را.
روحاني با بيان اينکه حوزه و دانشگاه بايد به کمک نظام و دولت به پا خيزد، گفت: اگر دولت اعلام ميکند که من در شرايط رکود تورمي هستم و راهي نميبينم که جز در مرحله اول تورم را کاهش دهم و سپس به دنبال رکود بروم، اين استاد و دانشگاه است که بايد نقد و راهنمايي کند و از اين دانشگاهها بايد دهها مقاله و نامه براي وزراي اقتصادي، ستاد اقتصادي، معاونان رئيسجمهور و شخص رئيسجمهور ارسال شود.
وي اضافه کرد: در همه 8 ماهي که بحث پيچيدگيهاي اقتصاد را مطرح کردم تعدادي راهنماييها و نامهها از اساتيد دانشگاه خيلي نبود. همه اين نامههايي که آمده است همگي محترم بودند. برخي از نامهها نيز با لحن اميد همراه بود و برخي با لحن ديگر اما همه آنها محترم بود و سوال من اين است که چرا تعداد نامهها کم بود. لحن اشکالي ندارد و چرا در اقتصاد و سياست فقط نامه آمده است.
رئيسجمهور با طرح اين سوال که آيا تنها وظيفه استاد اين است که در طول 16 و يا 17 جلسه دانشگاه تنها متني را به دانشجو تبيين کند، اظهار داشت: گاهي مشاهده ميشود که يک استادي آن چنان مشغول است که در طول هفته بين 25 تا 35 ساعت آن هم نه در يک شهرستان بلکه در چند شهرستان به تدريس مشغول است و آيا استادي که در هفته 25 الي 35 ساعت تدريس ميکند اصلا ميرسد که بررسي کند بر سر آن علم چه آمده است؟ علم ساعت به ساعت در حال پيشرفت و تحول است و اگر انسان در رشته خود دو مقاله سطح بالا را نخواند معلوم است که نميداند چه خبر است و او به گذشته تعلق دارد. استاد بايد بخواند، پژوهش کند و دانشجو را نيز وادار به پژوهش کند و صرفا فکر طراحي سوال براي امتحان پايان ترم براي دانشجويان نباشد.
روحاني با بيان اينکه اساتيد بايد راهحل نشان دهند، خاطرنشان کرد: در دنياي سياستخارجي که تا حدودي بنده اطلاع دارم ما در يک دنياي پيچيده و يک منطقه پيچيده قرار گرفتهايم. قدرتهاي بزرگ امروز نقشه و برنامه نه تنها براي ما حتي براي دوستان، همسايگان و رقبايشان و صد البته هم براي ما دارند و ما بايد بينديشيم که براي اين برنامه و نقشه چه بايد کنيم.
"دانشجو بايد بداند در دنيا چه ميگذرد و چگونه بايد با مسائل سياسي جهان و منطقه برخورد کند. حل معضلات سياسي شعار نيست. بايد براي آن راهحل پيدا کرد و از طريق راهحل آن به اين وادي وارد شويم. هيچ علمي با شعار حل نميشود. بايد برايشان راهحل پيدا کرد و بفهميم در دنيا چه خبر است و چه ميگذرد".
وي با تاکيد بر اينکه بايد راهحلهايي داده شود که راههاي رفته شده در گذشته چقدر غلط بوده است، گفت: حالا من اين حرف را زدم، عدهاي نگويند که فلاني ميخواهد گذشته را نقد کند. اصلا همين 8 ماه گذشته را ميگويم. مگر ما معصوم هستم؟ ما غلط و اشتباه داريم، منتهي يک نفر بيايد و انتقاد کند. بداند و دنيا را بشناسد. حقوق را بفهمد. منطقه و عظمت اين ملت را بفهمد. زجر ملت را هم بداند و راهحل بدهد.
رئيسجمهور با بيان اينکه اشکالي ندارد که نقد صورت گيرد، اما خوب است که راهحل هم ارائه شود، نه استاد بلکه حق همه است که نقد کنند و راهحل بدهند، گفت: چطور دانشجوي ما در يک دانشگاه مهم و بنام دوران علمي و تحصيلياش حتي در رشته علومانساني ميگذراند، اما ديده ميشود که اطلاعاتش کامل نيست بعد ميگويند که اينها بايد اسلامي شوند. کجايش اسلامي شود. پايهها و مباني علم اسلام، مسيحي و يهودي ندارد. پايههاي علم جهاني است و جغرافيا نميشناسند که بخشي از اين پايهها نيز متد هستند که اين متد نيز جهاني است. حال اگر يک سري اهداف داريم آن بحث ديگري است. هر کشور اهدافي را دنبال ميکند که اگر ما نيز به دنبال اهداف خاص هستيم آن اهداف متفاوت هستند. مثال وقتي به دنبال علم کاربردي هستيم بايد بوميسازي کنيم.
روحاني ادامه داد: حال اينکه بگوييم بخشهايي از علم از اساس براي مبارزه با علم ساخته شده است، بايد بررسي شود. اگر بانکداري را به معناي مبارزه با اسلام ميدانيم خب از بين ببريم، اما اگر ميگوييم اين بانکداري ميتواند اسلامي باشد لذا شيوههايي دارد که بايد آن شيوهها را اجرايي کنيم. بنابراين دانشجو و محيط دانشگاه ما بايد "العالم به زمانه" تربيت کنند. بايد دوست و دشمن را شناخت. بايد موانع لازم براي کسي که ميخواهد به منافع ما تعرض کند، شناخت.
وي با بيان اينکه اين دولت از آغاز گفته و امروز تاکيد ميکند که راهي جز اعتدال، دوري از افراط و تفريط و تحجر نميشناسد، گفت: راهي جز عقلانيت نيست. با تجربهاي که در دنياي سياست دارم چه در دوران نهضت اسلامي و چه قبل و پس از پيروزي انقلاب و تا به امروز در حوزههاي قانونگذاري و امنيت کشور مسئوليتهايي داشتم ميفهمم که تندروي و افراط به ما لطمه زده و چپ و راست فرقي نميکند. تندروي نفعي نداشته است. بايد مسير انتقاد و عقلانيت و فضاي آرام و بحث در دانشگاه شکل بگيرد. اگر کسي در دانشگاه اشکالي دارد به آن اشکال پاسخ دهيم. کداميک بهتر است اينکه به آن اشکال پاسخ دهيم و يا اينکه آن را به کميته انضباطي بفرستيم.
رئيسجمهور افزود: بايد از اشکال و نقد استقبال کنيم. اساتيد بايد پاسخ دهند. آنچه من دريافت کردهام اين است که در اين کشور ما در دنيا راه تقابل را موفق نميدانيم. ما تا وقتي ميگوييم تعامل سازنده برخي ميگويند او ميخواهد با دنيا بسازيد، نه،نه؛ پس ميخواهيم بجنگيم و خنجر بکشيم. بله با دنيا ميخواهيم با منطق حرف بزنيم.
روحاني ادامه داد: بايد دنبال راهحلها باشيم. اين دولت معتقد است که در اين کشور تحريم ظلم بزرگي براي ملت ايران است. حال اگر کسي از تحريم خوشش ميآيد بيايد و استدلال کند. تحريم يعني ممنوعيت صادرات و واردات. تحريم يعني اينکه رفت و آمد اساتيد، تماس اساتيد و حضور در مراکز علمي به سختي صورت ميگيرد. مگر کشوري ميتواند بگويد که من بينياز علم هستم. هرچقدر هم بزرگ و استعداد داشته باشد بايد از ديگران بياموزد. بايد سمينارها برگزار شود و کنفرانسها باشد. دوران مطالعات از سر گيرد و رفتو آمدها برقرار شود.
وي با بيان اينکه متاسفانه هر وقت استادي با خارج حرف زد پرسيدند که او چطور حرف زد؟ نکند جاسوسي کرد؟ گفت: خير، اين تبادل اطلاعات و دانش است. بعضيها مثل اينکه سلولشان با شک ساخته شده است. اعتماد کنيم اينها اساتيد ما هستند. بايد ارتقا پيدا کنند. امروز ميبينيم که برخي از کشورهاي آسيايي دانشگاههاي بينالمللي زدهاند. در مالزي، اندونزي و چين وضعيت به اينگونه است و اين به دليل تبادل دانش و اطلاعات با همه دنياست.
رئيسجمهور با تاکيد بر اينکه بايد اطلاعات خود را به روز کنيم و از دانش مفيد جهت پيشرفت و تعالي کشور بهره ببريم، اظهار داشت: يادم ميآيد که يک آقايي در جلسهاي که حالا اسم او را نميبرم آمد و گفت که بايد کاري کنيم که زبان انگليسي هيچ جا تدريس نشود که اين خطر دارد؛ من استدلال بعضي حرفها را نميفهمم. در دنياي امروز تربيت دانشجو به مفهوم آموزش دادن متدهاي تحقيق و مطالعه است. استادي يعني ياد دادن متد، ياد دادن استفاده از اينترنت و بهره بردن از دنياي علم و دانش آن هم با يک زبان علمي حال آن آقا با انگليسي بد بود با يک زبان ديگر فرانسوي يا يک زبان ديگر.
روحاني خطاب به اساتيد حاضر در جلسه، گفت: کليد اين است که به دانشجو متد و زبان ياد دهيد. راه تحقيق و پژوهش را به آن نشان دهيد تا مجتهد شود که در حوزهها هم علما اين کار را ميکنند. دانشگاه بايد در يک کلمه به دنبال بهبود زندگي مردم باشد که اگر کلاس، دانشگاه، استاد، ليسانس، فوقليسانس، دکتري به اين نتيجه منتهي شود راهمان درست است، اما اگر به کاغذي به نام مدرک تبديل شود معلوم است که يک جاي کار ايراد دارد.
وي با تاکيد بر اينکه نيازها و اشکالات موجود را رفع کنيم، تصريح کرد: اين نکاتي که بنده در اين جلسه مطرح کردم درد و دل مانند بود، چون براي رفع اين مشکلات به شما اساتيد اميد دارم. همه بايد دست به دست هم دهيم، از شوراي عالي انقلاب فرهنگي گرفته تا دولت، دانشگاه و هيئتهاي علمي و اساتيد بزرگوار دست به دست هم دهند تا راه بهتري را ياد بگيريم و بياموزيم تا از راه بهتر به کشور، مملکت و انقلابمان انشاءالله خدمت بيشتري کنيم.
منبع:دانا